2025 Yılı Bütçe Giderleri ve Yılsonu İşlemlerine İlişkin 2 Sıra No.lu Bütçe Uygulama Genelgesi

2025 Yılı Bütçe Giderleri ve Yılsonu İşlemlerine İlişkin 2 Sıra No.lu Bütçe Uygulama Genelgesi 2025 YILI BÜTÇE GİDERLERİ ve YIL SONU İŞLEMLERİNE İLİŞK… 

 

 

2025 Yılı Bütçe Giderleri ve Yılsonu İşlemlerine İlişkin 2 Sıra No.lu Bütçe Uygulama Genelgesi

2025 Yılı Bütçe Giderleri ve Yılsonu İşlemlerine İlişkin 2 Sıra No.lu Bütçe Uygulama Genelgesi

2025 YILI BÜTÇE GİDERLERİ ve YIL SONU İŞLEMLERİNE İLİŞKİN MERKEZİ YÖNETİM BÜTÇE UYGULAMA GENELGESİ
(Sıra No 2)

ÖZET:

Genel Amaç

  • Merkezi yönetim kapsamındaki idarelerin 2025 yılı bütçe giderlerini zamanında gerçekleştirmesi ve
  • Yıl sonu (2025 sonu) işlemlerinin düzgün ve risksiz yürütülmesi için, uygulanacak kurallar belirleniyor.
  • AYM’nin tamamlayıcı ödenekle ilgili iptal kararı ve 5018/70 “ödenek üstü harcama” yaptırımı hatırlatılıyor; ödeneği aşan harcamalar için para cezası riskine dikkat çekiliyor.

İdarelerin Uyması Gereken Temel Kurallar

  1. Personel ve SGK giderleri zamanında ödenecek
    • “01-Personel Giderleri” ve “02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri” kodlu tüm ödemeler (ek ders, nöbet, ikramiye, kıdem tazminatı vb. dahil) geciktirilmeyecek.
    • Harcama birimleri, ortaya çıkan ek ödenek ihtiyacını derhal mali hizmetler birimine bildirerek ödenek talep edecek.
  2. Ödenek planlaması ve merkez-taşra koordinasyonu
    • Harcama yetkilileri ve mali hizmetler birimleri, ödenekleri yakından takip edecek, gerekli tedbirleri alacak.
    • Taşra birimlerine ödenek gönderilirken gerçek ihtiyaçlar esas alınacak.
    • Taşradaki ödenek ihtiyacı, önce kullanılmayan ödeneklerin tenkisi ve ihtiyaç birimlerine aktarılması ile karşılanacak.
  3. Diğer giderlerde 2026’ya borç bırakmama esası
    • Personel ve SGK dışındaki tüm ekonomik kodlardan yapılan giderler için 2026 yılına borç bırakılmaması hedeflenecek.
    • Yılın son günlerinde muhasebe birimlerinin iş yükü dikkate alınarak, ödeme emri belgeleri gecikmeden muhasebeye iletilecek.
  4. Önce iç kaynaklarla ödenek ihtiyacını karşılama
    • Yeni ödenek ihtiyacı, öncelikle tasarruf yapılabilecek tertiplerden aktarmayla karşılanacak.
    • Özel bütçeli idarelerde gelir fazlası/likit karşılığı ödenek kayıtları, zorunlu gider tertipleri için kullanılacak.
    • Ödenek planlaması, mümkün olduğunca yedek ödenek kullanmaya ihtiyaç kalmayacak biçimde yapılacak; tertip bazında ödenek ihtiyacı gerçekçi belirlenecek, ihtiyaç fazlası ödenek eklenmeyecek.
  5. Ödeme emri belgeleri için son tarih – 23/12/2025
    • Tüm ekonomik kodlara ilişkin ödeme emri belgeleri, harcama birimlerince en geç 23 Aralık 2025 Salı mesai bitimine kadar ilgili muhasebe birimine gönderilecek.
    • Bu tarihten sonra yeterli ödeneği bulunmayan hiçbir ödeme emri işleme alınmayacak.
    • Yılın son günlerine ödeme emri bırakılmaması için azami özen gösterilecek.
  6. Harcanmayacak ödeneklerin tenkisi – son tarih 25/12/2025
    • 23/12/2025’e kadar harcanmayacağı kesinleşen ödenekler için, harcama ve mali hizmetler birimleri 5 No.lu Tebliğ’deki esaslara göre tenkis işlemi yapacak.
    • Bu işlemler en geç 25/12/2025 tarihine kadar sonuçlandırılacak.

Özetle:

Bu genelge, 2025 bütçe giderlerinin ödenek üstü harcama yapmadanyıl sonu borcu bırakmadan ve 23–25 Aralık takvimine sıkı uyarak tamamlanmasını ve kullanılmayacak ödeneklerin zamanında tenkis edilmesini istiyor.

 

Merkezi yönetim kapsamındaki kamu idarelerinin bütçe giderlerinin gecikmelere mahal verilmeden zamanında gerçekleştirilmesi ve yıl sonu işlemlerinin sağlıklı bir şekilde yürütülmesinin sağlanması amacıyla bu Genelge düzenlenmiştir.

Bilindiği üzere 21/12/2019 tarihli ve 7198 sayılı 2018 Yılı Merkezi Yönetim Kesin Hesap Kanununun tamamlayıcı ödeneğin düzenlendiği 4 üncü maddesinin üçüncü fıkrası Anayasa Mahkemesinin 3/11/2023 tarihli ve 32358 sayılı Resmî Gazete’de yayımlanan 28/9/2023 tarihli ve E: 2020/33, K: 2023/161 sayılı Kararı ile iptal edilmiştir. 5018 sayılı Kamu Mali Yönetimi ve Kontrol Kanunu’nun “Ödenek üstü harcama” başlıklı 70 inci maddesinde “Kamu zararı oluşturmamakla birlikte bütçelere, ayrıntılı harcama programlarına, serbest bırakma oranlarına aykırı olarak veya ödenek gönderme belgelerindeki ödenek miktarını aşan harcama talimatı veren harcama yetkililerine, her türlü aylık, ödenek, zam ve tazminat dahil yapılan bir aylık net ödemeler toplamının iki katı tutarına kadar para cezası verilir.”  hükmü yer almaktadır. Bu kapsamda harcama sürecine ilişkin gerekli tedbirler alınmış olup söz konusu tedbirlerin uygulanmasına devam edilecektir. Bu doğrultuda İdarelerin kamu giderlerinin zamanında yapılabilmesi için aşağıdaki hususlara uymaları gerekmektedir.

1 – İdarelerce mevzuatına uygun olarak ödeme emri belgesine bağlanarak muhasebe birimlerine ulaştırılan “01-Personel Giderleri” (ek ders ve sınav ücreti, fiilî hizmet zammı, nöbet ücreti, ek ödeme, ikramiye, kıdem tazminatı gibi ödemeler de dâhil olmak üzere) ve “02-Sosyal Güvenlik Kurumlarına Devlet Primi Giderleri” ekonomik kodlarına ilişkin her türlü giderler zamanında ödenecektir. Harcama birimleri, ortaya çıkacak ilave ödenek ihtiyaçlarını en kısa zamanda ve en seri şekilde mali hizmetler birimlerine bildirerek ödenek talep edeceklerdir.

2 – Harcama yetkilileri ve mali hizmetler birimleri ödenek planlaması kapsamında gerekli takibi yaparak tüm tedbirleri alacak ve merkez dışı birimleri de kapsayan bilgilendirme ve koordinasyonu sağlayacaklardır. Ödeneklerin merkez dışı birimlere gönderilmesinde birimlerin ihtiyaçları dikkate alınacak, merkez dışı birimlerde ortaya çıkacak ödenek ihtiyacı öncelikle ödenek gönderme belgesine bağlanan ancak kullanılmayan ödeneklerin tenkis edilerek ödenek ihtiyacı bulunan harcama birimlerine gönderilmesi suretiyle karşılanacaktır.

3 – İdareler, bütçelerinin diğer tüm ekonomik kodlarından yapılmış olan giderlere ilişkin olarak 2026 yılına borç bırakılmaması hususunda gerekli tedbirleri alacaklardır. Bu nedenle yılın son günlerinde muhasebe birimlerinde oluşacak iş yükü de dikkate alınarak ödeme emri belgeleri herhangi bir gecikmeye mahal verilmeksizin idarelerin harcama birimleri tarafından muhasebe birimlerine iletilecektir.

4 – Ortaya çıkabilecek ödenek ihtiyaçları öncelikle idare bütçelerinin tasarrufu mümkün olan tertiplerinden aktarma suretiyle karşılanacaktır. Özel bütçeli idarelerde yıl sonuna kadar oluşabilecek ödenek ihtiyaçları da dikkate alınarak, gelir fazlası ve likit karşılığı ödenek kaydı işlemleri, öncelikle zorunlu giderlere ilişkin tertiplerin ödenek ihtiyacının karşılanması amacıyla gerçekleştirilecektir. Bu çerçevede ödenek ve harcama planlaması yedek ödeneğe ihtiyaç duyulmayacak şekilde yapılacaktır. Gelir fazlası ve likit karşılığı ödenek kaydı işlemlerinin gerçekleştirilmesi sırasında tertip bazında ödenek ihtiyacı gerçekçi belirlenecek, ihtiyaçtan fazla ödenek eklenmemesi hususunda gerekli hassasiyet gösterilecektir.

5 – Bütçelerin tüm ekonomik kodlarından yapılmış olan giderlere ilişkin ödeme emri belgeleri, kurumların harcama birimleri tarafından gecikmeden 23/12/2025 Salı günü mesai bitimine kadar ilgili muhasebe birimlerine ulaştırılacaktır. Bu tarihten sonra yeterli ödeneği ilgili bütçe tertibinde olmayan hiçbir ödeme emri belgesi işleme konulmayacaktır. Bu itibarla yılın son günlerine ödeme emri belgesi bırakılmamasına azami gayret gösterilecektir.

6 – Ödenek gönderme belgesine bağlanan ve 23/12/2025 Salı günü mesai bitimine kadar harcanmayacağı kesinleşen ödeneklere ilişkin tenkis işlemleri, harcama birimleri ve mali hizmetler birimlerince 5 Sıra No.lu 2006 Mali Yılı Merkezi Yönetim Bütçe Uygulama Tebliğinde yer alan usul ve esaslar çerçevesinde yapılarak en geç 25/12/2025 tarihine kadar sonuçlandırılacaktır.

Gereğini önemle arz/rica ederim.

Kaynak: T.C. Cumhurbaşkanlığı Strateji ve Bütçe Başkanlığı

Yorum KAPALI.

Tasarim & Sistem : Alomaliye & AbaciPark